> I'M Proud To Be Myself: Puasa Dan Solat ?

Puasa Dan Solat ?

Assalamualaikum sebagai pembuka bicara . Ehemmm :) Puasa ! dan sekarang semua umat islam tengah menjalani suruhan Allah ini . Puasa diwajibkan dijalani oleh seluruh umat manusia kat muka bumi ini dari tebitnya fajar sehinggalah terbenamnya matahari . Semua orang tahu ni . Pernah terpikir tak , Kenapa kita boleh jalani puasa , menahan lapar macam orang gilaa , tak boleh marah , tak boleh makan , tak boleh segalannya TETAPI kenapa Solat yang 5 Minit pun boleh buat , kenapa ramai umat manusia tinggalkannya ?

Dia ; Yaya , kau pernah terpikir tak , sembahyang yang boleh aku buat 5 minit tuh pun aku tak buat , tetapi Puasa aku buat ?

Saya :#senyum . Sebab kau anggap puasa tuh sebagai suatu ADAT .

Dia : # Terdiam sambil memikirkan sesuatu .

Betul tak aku cakap ? Cuba korang pikir-pikir kan balik kan ? Logik tak kawan aku punya soalan ni :)
Sesungguhnya kedua-duannya adalah suruhan Allah yang wajib manusia lakukan .


Solat dapat menenangkan hati kepada sesiapa yang menjalani . Ingatlah , perkara pertama yang Allah tanya di Alam barzakh nanti adalah Amalan Solat mu kepadanya :)



Mengisi bulan ramadhan ni dengan perbanyakan amal ibadat Kepada Allah , dan akan diberi ganjaran berlipat gandanya :)